Monday, July 28, 2008

Kami Memprotes 'PROTES'

Hari ini(6 Julai) kami memang bersemangat. Pukul 3 pagi sudah bangun untuk ke KL. Sasarannya nak jumpa ‘pak cik-pak cik kami’ yang bersedia dengan senjata pertahanan dan gas pemedih mata. Tak sabar rasanya nak bagi salam kepada mereka. Perjalanan kami dari Kuantan ke Stadium MPPJ hari itu memakan masa lebih kurang 3 jam. Konvoi dengan sebuah Produa Kancil, Myvi, Vios, dan 5 buah motor cukup menyeronokkan. Apatah lagi, misi kami untuk berjumpa ‘pak-cik-pak cik’ yang dirindui. Setelah bersarapan dan menuruni kereta di rumah salah seorang kawan di Wangsa Maju kami meneruskan perjalanan dengan menaiki LRT. Khabarnya jalan nanti akan sesak. Selepas LRT, kami menukar pula kepada bas, kerana untuk ke sana, LRT tak lalu. Jam lebih kurang pukul 10 pagi, sampai di pintu gerbang Stadium Melawati, rasa gembira sebab ini destinasi kami. Seronok la.









pintu gerbang utama stadium



Kami tercari-cari jugak, mana FRU, pak cik-pak cik pak turut BN? Eh, takde ke diorang ni? Semua tertanya-tanya. Oh, ini protes, bukannya demontrasi. Ada suara-suara memujuk. Patah hati kami untuk nak cari pengalaman ‘kena gas pemedih mata’ hehe. Masuk ke dalam stadium, ramai jugak budak-budak U lain datang. Bersemangat betul diorang ni, ada yang bawa banner sendiri. ‘mahasiswa utara menentang kenaikan harga minyak’, gitulah bunyinya.. Tapi mana budak UIA Gombak? Kalau diorang ada, boleh bertemu mesra, berbual senda. Peliknya, semua kawan-kawan aku takde. Aku sms Zaki, teman lama Gombak. “kami dapat arahan untuk g protes lepas Zohor”. Inilah bunyi reply sms zaki. Aku mula rasa curiga, ada apa-apa yang tak kena ke dengan protes ni? Kalau tak, kenapa mereka ni diberi arahan?? Dalam masa yang sama, kami dihidangkan dengan ucapan pemimpin-pemimpin politik PR diselang selikan dengan nyanyian kump. rock alternatif. Aku buat biasa je, buat donno walaupun ada persembahan guna alat muzik pelik-pelik. Aku pun tak faham apa yang diorang sebut, speaker utama agak jauh dari tempat kami berkumpul. Aku ralit tengok pengunjung-pengunjung yang pakai kemeja protes warna merah, cantik jugak..


Ramai yang bersorak terhibur dengan lirik lagu penyanyi-penyanyi itu mengutuk kerajaan. Aku ambil keputusan untuk keluar, cari kawan-kawan lama kot-kot jumpa. Ramai jugak datang. Dari DQ, dari Kelantan pun ada. Pukul 3 petang, kami dah tak larat lagi nak tunggu sampai malam. Dengar kata, malam nanti ada ceramah Anwar Ibrahim. Tak pe lah, lagipun keesokan paginya, dah start sesi kuliyyah sem baru. Sebaik sahaja Dato’ Seri Khalid Ibrahim sampai di atas pentas, kami meninggalkan Stadium Melawati dengan sedikit rasa hampa. Datang jauh-jauh, tapi tak berbaloi..daloam perjalanan keluar, jumpalah beberapa susuk tubuh sahabat-sahabat dari Gombak. Memang mereka dah tahu apa yang akan berlaku sepanjang protes. Kami pun dah tak terdaya nak layan mereka, letih, lapar. Kami terus je ke masjid untuk solat asar.
Sesudah ambil wudhuk, aku sempat berborak dengan seorang senior UIA Gombak, dia kata protes ni kena protes. Apa kes? Berlaku sedikit kepincangan di peringkat urusetia program. Tak pe la. Sabar je.

Selepas solat asar, dengar pulak suara-suara yang cakap, sekejap tadi ada konsert tunjuk punggung. Masya Allah apa dah berlaku ni? Pelik betul program ni. Dah la tak organized. Ada ke patut, nak kumpulkan rakyat sejuta orang tapi tak ada specific time. Sape yang nak tunggu dari pagi sampai tengah malam..upah rm10 sorang pun tak sanggup..
Apa-apa pun kami meneruskan perjalanan pulang. Dengan menaiki bas Rapid KL, bas terus meluncur laju menuju ke stesan LRT Subang Jaya. Akhirnya kami sampai di rumah kawan untuk mendapatkan balik kereta yang ditinggal di situ.
Seterusnya ke mana? Ke mana lagi kalau bukan ke UIA Gombak. Walaupun pulang dengan rasa hampa dan geram, sekurang-kurangnya pekena segelas jus pisang kat kafe Mahallah Ali dapat juga kurangkan kemarahan. Boleh mengimbau kenangan kami 2 tahun yang lalu, kalau ada apa-apa program kat UIA Gombak, tak pernah miss minum jus pisang kat kafe Mahallah Ali atau Faroq. Best… sambil makan, aku ambil peluang jumpa dengan adik-adik usrah yang di sayangi. Baihaki, Ise, Abdullah..Kami meneruskan perjalanan ke Kuantan. Keesokan harinya, aku bakal bergelar pelajar 2nd Year Bachelor of Dietetics, International Islamic University Malaysia, Kuantan Campus.

No comments:

Search In The Quran

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code/td>
Powered by www.SearchTruth.com