Monday, July 28, 2008

Anda Ingin Mengubah Perangai Orang Lain?


Pagi ini (27 julai) Alhamdulillah aku berpeluang mengikuti ‘Communication Skill Training Course’ yang diadakan di UIA. Kursus disampaikan oleh Presiden, Universiti Terbuka PTS, Puan Ainon Mohammad. Aku cukup tertarik dengan kandungan ceramahnya. Dengan gayanya yang bersahaja ia dapat menarik perhatian peserta dan tiada siapa pun terlelap. Sebenarnya banyak benda-benda yang kita dah praktik tapi tak sedar benda itu telah di kaji dan terbukti kesahihannya. Kursus ini berkisar tentang bagaimana untuk menarik orang lain untuk mendengar cakap kita. Bahasa yang senang, nak tarik mad’u. Disini aku nak berkongsi beberapa petua komunikasi seorang pendakwah yang berjaya, intipati daripada persembahan Pn. Ainon.
Pertama, kita hanya dapat mempengaruhi orang yang suka kita. Betul tak? Kalau dia tu benci kita, apa saja yang kita buat dia complain dan sentiasa membantah. Begitu jugak, bila orang tu tak suka kita, dia mungkin dengar apa yang kita cakap tapi tak ikut.
Kedua, ada daya tarikan. Mengikut kata Pn. Ainon, daya tarikan yang dimaksudkan ialah ketampanan dan kejelitaan. Mula-mulanya aku terfikir jugak, orang yang tak tampan dan tak cantik, tak boleh berkawan dengan orang la…bukan begitu..sebenarnya apa yang dimaksudkan ialah ketampanan sosial. Beliau membahagikan ketampanan dan kejelitaan kepada 2; fizikal dan sosial. Fizikal, sebagaimana yang sedia maklum, orang puteh kata ‘good looking’. Sape yang rasa good looking tu, satu kredit la buat dia untuk tarik orang dan ubah perangai orang. Betul tak? Kita pun begitu kan? Nak apa-apa mesti pilih yang cantik-cantik kan? Tapi nevermind, yang rasa kurang good looking tu, jangan risau, ada satu lagi bentuk ketampanan iaitu sosial. Ketampanan sosial ni hanya berada pada mata orang lain. Kita tak nampak ketampanan ini. Jenis ketampanan ini boleh diperolehi daripada:-
1. Good deed (akhlak yang baik)
2. Educated
3. Successful
4. Heredity(keturunan)
5. Relationship(persahabatan); kita kena ikat tali persahabatan dengan orang yang kita nak ubah tu
6. Hobby;ada persamaan hobi
7. Mirror image; ini lebih kurang dengan hobi jugak tapi skopnya lebih luas. Mirroring(bayangan wajah), bila dia tengok kita, dia nak jadi seperti kita. Boleh tak? Macam mana caranya? Kita kena banyakkan faktor-faktor yang serupa dengannya. Kalau dia tak ada basic agama, jangan pulak bila kita tazkirah, banyak guna matan2 hadis atau ayat quran dengan bahasa arab.. guna lah terjemahannya saja. Kenapa? Ha! Kalau kita cakap ‘geng-geng’ guna bahasa arab nanti dia akan fikir, aku jauh la dengan dia ni, tak boleh buat kawan ni..setuju? therefore, kita memerlukan banyak skrip dakwah. Mungkin dengan sahabat2 kita yang sefikrah, boleh la guna hadis-hadis bahasa arab, nak ceramah guna bahasa arab pun tak pe..
Ketiga, banyakkan buat perkara-perkara yang mudah disukai orang. Contohnya:
1. Ringan tangan, pandai menolong. Kita kena mudah menolong, bila orang tahu kita seorang yang ringan tangan, dia akan mudah untuk dekati kita. Kita kena selalu tawarkan diri untuk tolong dia. Contohnya, kalau kita nak pergi café, tanya roommate, ada nak kirim apa-apa tak.
2. Mudah memuji, ringan mulut. Dalam aspek pujian ini, kita kena pandai mengasingkan antara pujian tingkah laku dan orang. Kita jangan puji orangnya, tapi pujilah tingkah lakunya. Puji apa yang dia buat, mesti dia suka kat kita. Puji prestasi dia, kejayaan dia, tunjukkan yang kita rasa bangga dengan dia. Dalam kontek puji ni, Rasulullah cukup menggalakkan pujian tingkah laku, bukan pujian ke atas sifat orang.
3. Mudah bersetuju, jangan suka berdebat. Kalau kita tak suka dengan pandangan dia, ‘pause dulu..nanti dua minggu akan datang, kita buka balik isu tu.

Antara tips yang di ajar oleh beliau;
1. Menolong orang lain dengan menyusahkan diri sendiri.
2. Jangan mudah complain urusan orang.

“mahasiswa pemacu kebangkitan”

No comments:

Photobucket

Search In The Quran

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code/td>
Powered by www.SearchTruth.com