Monday, June 2, 2008

Secebis kerja tetap bernilai

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. (Terjemahan dr kitab Syeikh Muhammad Nawawiy Al- Bantaniy berjudul Syarhu 'Uquudil Lujjaini Fii Bayaani Huquuqiz Zaujain), ringkasnya:

Pada suatu hari Rasulullah saw masuk bertemu anakandanya Fatimah Az-zahra' ra. Baginda dapati anakandanya sedang mengisar sya'ir dengan menggunakan sebuah kisaran tangan sambil menangis. Maka Rasulullah saw bertanya kepada anakandanya itu, "apa yang menyebabkan engkau menangis wahai Fatimah? Semoga Allah tidak menyebabkan matamu menangis." Ujar Fatimah, "Hai ayahanda, batu kisaran ini dan urusan-urusan rumahtanggalah yang menyebabkan anakanda menangis."

Lalu Nabi s.a.w. duduk di sisinya. Fatimah menyambung, " Wahai ayahanda sudikah ayahanda meminta Ali membelikan anakanda seorang jariah (hamba / pembantu) untuk menolong anakanda mengisar tepung dan membuat kerja-kerja rumah?" Mendengarkan perkataan anakandanya itu, maka bangunlah Nabi s.a.w. mendapatkan kisaran itu. Baginda mengambil sya'ir dengan tangan baginda yang diberkati lagi mulia, diletakkannya dalam kisaran itu, seraya diucapkan, "Bismillaahirrahma nirrahim " Maka berpusinglah kisaran itu sendiri dengan izin Allah Ta’ala.

Baginda meletakkan sya'ir ke dalam kisaran untuk anakandanya dengan tangannya yang diberkati Allah, sedangkan kisaran itu berpusing dengan sendirinya sambil bertasbih kepada Allah Ta’ala dalam berbagai bahasa, sehingga habislah sya'ir itu dikisarnya. Maka Nabi s.a.w. bersabda kepada kisaran itu, " Berhentilah dengan izin Allah." Maka ia pun berhenti mengisar. Lalu Rasulullah s.a.w. kepada anakandanya, Fatimah r.a., "Jikalau Allah kehendaki ya Fatimah, pasti kisaran ini mengisar dengan sendirinya untukmu. Akan tetapi Allah Taala mengingini bahawa dituliskan untukmu beberapa kebajikan dan dihapuskan bagimu beberapa kejahatan dan diangkat bagimu beberapa darjat."
• Ya Fatimah, mana-mana perempuan yang mengisar tepung untuk suami dan anak-anaknya, maka i. Allah tuliskan untuknya satu kebajikan bagi tiap-tiap biji gandum yang dikisarnya. ii. Allah angkat satu darjatnya bagi setiap biji gandum yang dikisarnya.
• Ya Fatimah, mana-mana perempuan yang berpeluh ketika ia mengisar untuk suaminya, maka Allah menjadikan tujuh buah parit antaranya dengan neraka.
Ya Fatimah, mana-mana perempuan yang menghamparkan hamparan atau tilam atau mengemaskan rumahnya untuk suaminya dengan baik hati, maka malaikat akan menyerunya dari langit, "hadapilah amalmu (iaitu teruslah beramal), Allah telah mengampuni dosamu yang telah lalu dan yang akan datang..
Hebat/Gahnya sesuatu kerjaya sering dinilai dari ganjaran material yang diperoleh. Namun, surirumah merupakan profession yang tidak mendatangkan apa2 ganjaran material, tetapi tinggi nilainya disisi Allah, hatta airmata dari setiap hirisan bawang mampu menjadi benteng api neraka Allah. Tanpa bertiketkan kasih sayang ‘pemberian’ tanpa had seorang surirumah hanyalah benci dan beban. Hiduplah di dunia dengan memberi demi akhirat yang kekal abadi.
Walaubagaimanapun, bagi bakal surirumah, akademik/ilmu bukanlah satu aspek yang perlu dpinggirkn, kerana seorang ibu ber’kelas A’lah bakal menghasilkan generasi yang terdidik degnan ‘kelas A’. Akademik/ilmu dicari bukanlah sekadar untuk memenuhkan jawatan yang kosong, sebaliknya untuk mengenal dan mencari redha Ilahi.

No comments:

Photobucket

Search In The Quran

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code/td>
Powered by www.SearchTruth.com