Monday, August 31, 2009

Who's Dr. Burhanuddin Al-Helmy??

Thank You to my PA for preparing this good article. Purposely, this article was done to fulfil demand from SRC board in conjunction with National Day.. let read it. Malay Edition not finished yet.


A Brief Background of
Dr. Burhanuddin al-Helmy

· Real name: Burhanuddin bin Haji Muhammad Nor

· Place of birth: Changkat Tualang,Perak

· Date of birth: 29th August 1911

· Father: Haji Muhammad Noor

· Mother: Sharifah Zahrah bt Habib Osman

· ‘al-Helmy’ means a person who is gentle, tranquil and never angry

Education Background

· Malay School Education

· Sekolah Agama Sungai Jambu, Sumatra

· Sekolah Pondok Pulau Pisang,Jitra,Kedah

· Madrasah al- Mashor al-Islamiah, Pulau Pinang (1927)

· Ismaeliah Medical College, New Delhi(Degree in homeopathy)

· Aligarh Muslim University (Ph.D)

The Role of Islamic Values in His Political Activism

· Joined Kesatuan Melayu Muda(KMM) 1939

· Appointed as the ‘Advisor on Malay Custom and Culture’ during the Japanese Occupation in Tanah Melayu.He managed to organized two Islamic congress and prepared whatever it may seem necessary for independence of Tanah Melayu. He was also able to protect and assist Ma’ahad al-Ehya as-Sharif, Gunung Semanggol Perak from any harm made by the Japanese soldiers.

· Joined Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM).Even though there are some true facts about the role of communist and socialism in PKMM, but Dr. Burhanuddin was able to neutralize these elements and have strong in his idealism and action.

· Became Parti Islam Se-Malaya (PAS) members on 14th December 1956.Became the President of PAS on 25th December 1956. Under the leadership of Dr.Burhanuddin, the popularity of the party became famous and being accepted by the Malays as well.

Conclusion

His major theme is always been Islam. In his message to the masses, he gave many examples from Quran, hadith and even some historical settings which are relevant to the subject. He never gave up easily even though he was capture, tortured, harsh criticisms and accusation, but he never gave up hope easily and perceived it as a challenge from Allah S.W.T.

He showed a good living example between Islam and politics. In every political organization he joined and even any movement, his manifestation of Islam is always noticeable. Some would say that KMM is based on true nationalism ideology and PKMM as communist and socialist party but when we looked deep through, we would say that it is not true. His role in these various organizations had a huge impact on Tanah Melayu political atmosphere be it in pre-Independence or post-Independence.


Thoughts and Writings of Dr. Burhanuddin al- Helmy

When discussing about Dr. Burhanuddin al-Helmy, the theme of Islam is very apparent in his daily life. He wrote many books about politics, Tasawwuf and medicine. Compared to his counterparts in politics during his period, it is obvious that Dr. Burhanuddin wrote many books, wrote his own speeches and spread his own thoughts to the masses. Among the famous books that he wrote is Sejarah Perjuangan Kita, Falsafah Kebangsaan Melayu, Ugama dan Politik dan Ideologi Politik Islam.

'

In his book (Sejarah Perjuangan Kita; published in 1946) in chapter VI, he quoted many verses from the Quran. This means that his worldview is based on Islam and he is trying as best as he could to spread the message of Islam. He emphasized a lot about faith, body, nation and territory. All of these elements are interrelated and vital to the Malays. We must get independents first in order to established Islam system of life. If we do not get independent, we do not control our country, it is useless to promote the message of Islam. He also added that politics should be compatible to Islam, and not Islam should be compatible to politics.

'

In his another book entitled Falsafah Kebangsaan Melayu, he gave emphasize on the topic of “Kebangsaan Dalam Islam”. He wrote:

'

“Islam memandang kebangsaan itu sebagai suatu alat bukan tujuan. Kebangsaan hendaklah mengambil tempat yang sederhana dan bulat sebagai suatu lambang yang boleh menarik dan menyatukan suatu bahagian tenaga untuk mencapai cita-cita mulia yang besar dan abadi, sebagimana Islam memandang dunia bukan tujuan tetapi hanya satu alat atau tunggangan yang menyampaikan ke akhirat”. (Burhanuddin 1954)

'

It is clear that Dr. Burhanuddin viewed nationalism as not an end but as a medium to the hereafter. And even he stated that nationalism he perceived is very wide and not rigid compared to others understanding of nationalism. But in the end, Rustam A. Sani argued that nationalism movement in Tanah Melayu as a movement of ‘failed nationalism’ because it is not based on Malay itself.

'

Tatkala Niat Ingin Menerobos Kezaliman


Allahumma inna naja'luka fi nuhuri a'dai na
wa na'uzibika min syuruu rihim
Allahumma baddid syamlahum
wa farriq jama'hum


Dari Jalanan ke Kem Tahanan

Firman Allah:
Katakanlah, "Dialah Allah, Yang Maha Esa. Allah tempat meminta segala sesuatu. (Allah) tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. Dan tidak ada sesuatu yang setara dengan Dia.
(Al-Ikhlas 1-4)

Perasaan tak sedap hati bersama group adik-adik Gombak rupa-rupanya membawa 1001 hikmah. Ingin sekali kaki melangkah meninggalkan mereka mencari jejak kaki rakan-rakan yang datang dari Kuantan. Tapi Allah telah menetapkan segalanya. Perasaan berat hati meninggalkan group ini rupa-rupanya caturan yang tak pernah di jangka.

Aku (Hilmi) bersama Baihaqi (adik usrah aku di uiapj), Fitry, Hisyam dan Abdullah pantas dari stesen LRT Masjid Jamek dengan penuh keriangan menuju ke Sogo. Ingin menunaikan hasrat hati dan juga tanggungjawab sebagai pencinta keadilan. Teramat rugi kiranya gagal menjamah titisan water canon, merasai pedihnya mata terkena gas pemedih mata, bertarung bersama dengan para pejuang dan pencinta keadilan.

Pagi itu, selepas sahaja memilih kelengkapan ber’demo’ kat Masjid India, kira-kira jam 11.15 pagi, kami seronok mengenakan pelbagai gaya untuk demontrasi. Ada yang baru sahaja membeli topi, cermin mata hitam dan mengenakan mask sebagai langkah keselamatan daripada terjangkit virus H1N1. Perjalanan diteruskan untuk ke Sogo. Lebih kurang 1000m dari tapak Masjid India, aku bersama 4 orang lagi sahabat kumpulan diserbu lebih 10 orang makhluk bersut lengkap blue black.

'Penjenayah' sebenar sedang menunggu mangsa

Takdir Allah, bayang-bayang mereka tidak pernah kelihatan pun di depan. Sedar-sedar, kami sudah terserempak dengan mereka. Apa-apa pun semuanya sudah dirancang Allah. Setelah kad pengenalan diminta tanpa di soal siasat dan tiada sebarang waran tangkap dipamerkan, pelawaan makhluk-makhluk ini untuk memberi laporan di pejabat yang kemungkinan ber’udara dingin’ kami ikut dengan patuh sekali. Kami di’usher’ dengan hormatmya bersama deretan cameraman yang sudah bersedia untuk snapping sesiapa sahaja yang masuk ke ‘pejabat’ itu. Bingung, celaru, ‘bangga’, takut, malu, umpama roda dalam setiap sel darah merah 5 orang ini. Pejabat yang aku maksudkan, trak polis yang berbentuk seperti gua. Dalam pejabat bergerak ini, hanya Allah yang tahu. Keadaan trak yang diselubungi canopy hijau tua itu sungguh menakutkan dan memeritkan. Gelap dan panas.

Di dalam trak ini, kami dikurung hampir 5 jam..

Kami diberi peluang untuk ‘bermandi wap’ sepuas-puasnya dalam pejabat itu. Bermula jam 11.30 pagi sehingga 2.30 petang, setelah pelbagai proses metabolisme badan, dehydration, osmosis etc berlaku ke atas setiap individu dalam pejabat itu, barulah kami dibawa sekali lagi dengan penuh hormatnya diiringi polis traffik ke ‘kem tahanan’ FRU Cheras. Pada awalnya, kami menyangka akan dibawa ke IPD Cheras sebab ada salah seorang peguam yang buat panggilan kepada salah seorang ‘pelawat’ pejabat itu mengatakan demikian.

Pelbagai pengalaman menarik dapat dikutip sepanjang dalam trak. Kami sempat ber’usrah’ peringkat taarif bersama dengan 20 orang penghuni trak ini. Bertaaruf dengan orang yang berpengalaman dalam PAS cukup seronok. Ada yang jawatannya Ketua Unit Amal, SU Pas Kawasan dan yang paling menarik, bersama-sama kami dalam trak itu ialah Ust Yusrin Zakri Adnan (Peg. Khas YAB MB Kedah) Ada juga dikalangan kami, ini kali ke-3 ditahan polis. Dengan pengalaman yang diceritakan, barulah lega sikit rasa sebab kemungkinan kami tidak akan dikenakan tindakan yang teruk sangat. Hanya ditahan paling lama pun 24 jam.

Untuk menjauhi perasaan takut dan gemuruh, aku menasihatkan semua supaya penuhkan masa dengan berzikir dan berdoa. Doa orang yang dizalimi tidak ada hijab dengan Allah.

Kira-kira jam 2.45 petang, kami tiba di ‘Kem Tahanan’ FRU Cheras. Debaran masih lagi rancak mengetuk dedinding jantung. Perasaan gemuruh masih merah di benak hati. Apa yang akan berlaku di sini? Siapa lagi yang senasib dengan kami? Boleh makan ke tidak lepas ni? Solat zohor macamana? Apatah lagi, hand set para tahanan tak henti-henti berdering, mengkhabarkan apa yang berlaku di tempat-tempat demontrasi. Ikutkan hati, kami nak merempuh jaringan besi yang menghalang kami untuk keluar. Tahan teksi dan ingin ke sana. Perasaan membuak-buak untuk bersama rakan-rakan berdemo kian hangat terasa. Aku nak ke sana!!! Kalau aku seorang yang hilang pertimbangan, aku rela menjerit sekuat yang mampu untuk dilepaskan.

Resah, gelisah, panas, lapar, letih bersilih ganti dalam diri setiap daripada kami. Namun, sekali lagi kami dianugerahkan dengan penganiayaan. Ihsan daripada pihak polis sekali lagi gagal kami terjah. Diperap lagi dalam trak sehingga lebih sejam walaupun dah sampai di kem tahanan.

Terasa seolah-olah baru dikejutkan dari tidur bila penutup trak diangkat untuk kami melihat dunia. Perasaan tertanya-tanya di mana kami akhirnya terjawab, kami di Kuarters FRU Cheras yang menjadi lokasi tahanan lebih 300 orang pencinta keadilan. Kami dibenarkan turun beratur dua baris. Terus diarahkan untuk membuat laporan polis. Dalam perjalanan untuk ke kaunter, semangat aku semakin bertambah. Rupa-rupanya di hadapan trak aku, sudah ada dua trak yang penghuninya masih lagi belum dilepaskan. Siapa mereka? Mereka ialah para isteri tahanan ISA yang awal-awal lagi ditangkap. Mereka termasuk Puan Norlaila Othman bersama anaknya Suhaib, Nashita Mohd Noor; AJK DMPP, Athirah Aiman dan dua orang wanita yang lain. Selepas penangkapan pada hari itu, mereka telah ditahan reman di balai Polis Bukit Jalil.

Semasa solat zohor, bergema doa-doa orang-orang yang dizalimi di surau kuarters FRU pada petang itu. Qunut Nazilah tidak pernah dilupakan oleh para imam solat. Subhanallah..gembira bersama pejuang Islam ni. Selepas solat, sekali lagi doa bergema. Dengan lantang untuk tunjukkan syiar Islam, imam yang memimpin solat kami membacakan doa yang teramat-amat menusuk kalbu. Dengan bahasa Arab, aku dapat tangkap maksudnya. Saat itu, aku perdagangkan air mata untuk memohon pertolongan daripada Allah. Selepas solat, baru ternampak kelibat Abg. Sufian. Semakin seronok..

”Bertambah lagi la pahlawan UIA”, gurau salah seorang antara kami.

Kekuatan para aktivis Islam tidak berhenti di jalan raya. Di dalam tahanan pun mereka tetap berdemo. Gema takbir, bebaskan tahanan, tetap menjadi santapan telinga para tahanan.

Tidak lama selepas itu, ada beberapa lagi gerombolan tahanan di bawa ke sini. Kebimbangan seolah-olah hilang serta merta apabila mendapat tahu aktivis rakyat YB Sivarasa pun baru sampai, kena tangkap jugak. Kelibat Ust Ansori pengasas pondok di Sabak Bernam pun ada. Akhirnya, pertemuan para tahanan ini bertukar menjadi pertemuan ‘hari raya’. Jumpa kawan-kawan lama. Polis pun buat-buat tak tahu je apa yang kami buat.

Acara kemuncak yang ingin aku kongsikan bersama pembaca. Dalam tahanan ini ada satu keluarga tahanan ISA ditangkap. Habis anak menantu ada bersama. Dalam keadaan berehat-rehat, tiba-tiba datang dua tiga orang polis menyuruh mereka masuk dalam trak. Tidak tahu nak di bawa ke mana. Tiba-tiba salah seorang anggota polis lelaki (India) terpegang tubuh salah seorang anak tahanan ISA ini. Saat itu, riuh rendah dengan suara bantahan barcampur baur dengan suara polis yang cuba pertahankan benang yang basah. Datang Pn Norlaila menyekat mereka untuk diangkut ke dalam trak. Mungkin dengan pengalamannya, beliau sudah tahu ke mana mereka ini akan di bawa. Akhirnya, dengan Pn Norlaila sekali di humban ke dalam trak. Riuh rendah semakin bergema. Ada seorang ibu (tak pasti yang mana) yang dihumban ke dalam trak itu memanggil anak beliau..

”Aiman! Aiman! Kalau kamu nak saya ikut kamu, bawa anak saya sekali!”, suara wanita itu memecah suasana.

“Kami nak lepaskan kamu la ni..bagi la kerjasama!!”. suara polis ini tidak pernah dihiraukan. Perasaan hormat terhadap polis sudah hilang dalam diri semua tahanan.

Hampir kira-kira 6 jam di sana, akhirnya kami di bawa balik oleh bas Polis Di Raja Malaysia ke LRT Chan Sow Lin jam 7.30 malam. Gembira bercampur baur dengan keletihan yang teramat sangat. Harapan untuk ke Konsert Antara Dunia di Stadium Melawati Shah Alam, tak kesampaian apabila sampai di UIA Gombak mencecah jam 10 malam.

Ramai juga polis yang baik-baik malah teramat baik. Mereka menyokong demo ni. Ada yang datang bawa makanan dan minuman kat kami.

Ada lagi event2 yang aku tak dapat garapkan semua dalam catatan ini. Cukup sekadar cerita di atas untuk pengajaran. Mewakili semua ‘pahlawan’, Baihaqi, Fitry, Hisyam, Abdullah dan Abg Sufian, kami mengucapkan jutaan terima kasih kepada para sahabat yang memberi semangat sepanjang kami berada dalam tahanan..you are the choosen one, ana dengki dgn nta, kuatkan semangat!, doa dan zikir dalam trak itu, Allah bersama kalina, sehingga kini masih segar di ingatan. Kalau tak terpaksa untuk delete semua msg berkaitan tangkapan untuk tujuan keselamatan, aku ingin simpan msg2 ini sehingga mati. Fakhru, Izzatie, Faridzul, Idayu, Rubiah, Aida, Noni dan nama-nama lain yang aku lupa, nama-nama yang msgnya tak keluar nama..malah msg pun tak keluar jugak..syukran kathiran atas sokongan semangat yang kalian berikan..

Kalau aku dipenjara, biar lah aku dapat gunakan sebaiknya untuk mendekatkan diri kepada-Mu. Kalau aku dilepaskan, jadikan aku pejuang agama-Mu. Tidak hairan kenapa ramai para du'at menganggap kehidupan di penjara sebagai satu kerehatan yang panjang daripada kesibukan duniawi untuk ditumpukan sepenuhnya ke arah ibadah-ibadah yang khusus. Semoga semua kita diberikan ketetapan hati untuk istiqamah dalam perjuangan ini. Ianya tidak mudah dan tidak ekslusif. Sekadar ini sahaja perkongsian.. Ya Allah, selamatkanlah sahabat-sahabat kami dalam perjuangan ini.

Firman Allah:
Barang siapa diberi petunjuk oleh Allah,
maka dialah yang mendapat petunjuk, dan barang siapa disesatkan Allah, maka merekalah orang-orang yang rugi. Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahannam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternakan, bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lengah.
(Al-A'raf 7:178-179)

Search In The Quran

Search in the Quran
Search in the Quran:
in
Download Islamic Softwares FREE | Free Code/td>
Powered by www.SearchTruth.com